Tak for ingenting: Miljøstyrelsen lancerer ny affaldskampagne

”Tak for ingenting… i naturen” er budskabet i Miljøstyrelsens nye affaldskampagne, som lanceres 10. maj. Kampagnen skal minde borgerne om at smide affald i skraldespanden – ikke i naturen.

Henkastet affald er et kæmpe problem. Det ødelægger ikke bare naturen – og naturoplevelsen – det er også enormt dyrt. Der bruges skønsmæssigt op mod 500 mio. kr. årligt på oprydning efter henkastet affald i Danmark.

Det vil Miljøstyrelsen nu gøre op med i en ny kampagne, der lanceres 10. maj. Kampagnen ’Tak for ingenting… i naturen’ er et initiativ under Regeringens handlingsplan ’Plastik uden spild’.

Hvad består kampagnen af?

Miljøstyrelsen har på baggrund af adfærdsanalyser udført af bro kommunikation og Rambøll Management Consulting udviklet kampagnemateriale, som skal minde borgerne om at smide deres take away-affald i skraldespanden.

Kampagnens visuelle udtryk er et par milde øjne, som er placeret på en solgul baggrund. Øjnene går igen på emballage og de kommunale skraldespande og skaber dermed en brugerrejse fra man køber take-away til man smider det i skraldespanden.

- Vi håber meget på bred opbakning om kampagnen fra både take away-leverandører og borgere, så vi kan få sat fokus på det store problem, som henkastet affald udgør for miljø og dyreliv. Indsamling af henkastet affald er desuden omkostningstungt, hvilket også udgør et stort incitament til at mindske henkastet affald, fortæller Nina Espegård Hassel, Kontorchef for Cirkulær Økonomi & Affald i Miljøstyrelsen.

Alle kommuner kan hente blandt andet folie til opsætning på kommunale skraldespande i bynære naturområder som parker, havnefronter osv. foruden kommunikationsmateriale og SoMe-content. Kampagnematerialet til take away-leverandører består bl.a. af stickers til emballage, bordkort, visitkort, badges etc. og kan ligeledes hentes på plastikviden.dk. Materialet kan også bestilles gennem takforingenting.ltbc.dk/, som tilbydes af HORESTA, som deltager i lanceringen af kampagnen. 

10 kommuner er med fra start

På landsplan deltager 10 kommuner ved kampagnens lancering, og fungerer som ambassadører for ”Tak for ingenting…”-budskabet. Kampagnematerialet kan frit benyttes af alle take-away leverandører, uanset om man befinder sig i en kommune, der deltager aktivt eller ej.