Publiceret 27-09-2021

SkraldeSafari er Miljøstyrelsens nye koncept for affaldsindsamling i naturen. Undervejs lærer børn og unge om forskellige typer affald, sortering og nedbrydningstid.

På SkraldeSafari er jægerens ”Big Five”: cigaretskodder, plastikstykker, chipsposer, slikpapir og bæreposer. Illustration fra kampagnematerialet.

Cigaretskodder, chipsposer og slikpapir er trofæer, når skolelever fremover drager på safari i det lokale vildnis for at finde og indsamle skrald.

SkraldeSafari er udviklet af Det Nationale Plastikcenter i Miljøstyrelsen og målgruppen er folkeskolernes indskoling og mellemtrin. Formålet med SkraldeSafari er, at børn bliver klogere på, hvorfor affald i naturen er et problem.

-Plastikposer, slikpapir og tomme dåser skader dyrene og forurener naturen. Vi vil med den nye SkraldeSafari gøre børn og unge klogere på, hvorfor affald i naturen er et problem. Undervejs får vi ryddet op i de grønne områder, siger kontorchef Nina Espegård Hassel fra Det Nationale Plastikcenter i Miljøstyrelsen.

Se hele undervisningsmaterialet her

SkraldeSafari rummer både leg, læring og konkret vejledning til at indsamle affald, og det er lige til at gå til som undervisningsmateriale for lærere eller til en fælles aktivitet for frivillige foreninger.

Safari-elever tager viden om affald med hjem

Lærer Mikkel Riisbjerg Thomasen og pædagog Michael Svane fra Vibeskolen afdeling Aunslev har været med til at teste SkraldeSafari-konceptet. De mener, SkraldeSafari har været en fantastisk lejlighed til at få fremelsket en bæredygtige kultur hos eleverne.

-Glæden ved at gøre en forskel har været tydelig at mærke på børnene. De fortæller med glæde, hvordan de holder naturen ren i fritiden, får sorteret affald og talt med deres forældre om rigtigt og forkert, når det kommer til håndtering affald, siger Mikkel Riisbjerg Thomasen.

SkraldeSafari er en del af den større kommunikationsindsats "Tak for ingenting… ", som skal mindske mængden af plastik og andet affald i naturen. 

Skubber til adfærden 

SkraldeSafari er udviklet på baggrund af adfærdsanalyser, interessentinvolvering og test på blandt andet skoler.

"Vi ved, at børn og unge generelt er optaget af affald i naturen, og at de også ser problemerne i deres egne lokalområder. Men som mange af os andre, skal de lige have et skub for også at gøre noget ved det. Får de det i f.eks. skolen eller foreningsregi, så tyder meget på, at de er mere tilbøjelige til at deltage i flere affaldsindsamlinger”, siger Niels Holm Jensen, post.doc., adfærdsforsker, Aarhus Universitet

Ved at engagere børn og unge i affaldsindsamlinger får de en tidlig og udvidet opmærksomhed på affald, samt et positivt engagement i affaldshåndtering.

Øvrige nyheder