Markedsføring er den første tilgængeliggørelse af et produkt på en medlemsstats marked. Dvs. første gang et produkt leveres med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse på en medlemsstats marked som led i erhvervsvirksomhed mod eller uden vederlag. Det er derfor som udgangspunkt kun producenter eller importører, der foretager markedsføringen.
Tilgængeliggørelsen af et produkt forudsætter ifølge den blå vejledning et tilbud eller en aftale (skriftlig eller mundtlig) mellem to eller flere juridiske eller fysiske personer om overførslen af ejerskab, besiddelse eller anden rettighed i forbindelse med det pågældende produkt, når produktionsfasen er afsluttet. Overførsel kræver ikke nødvendigvis fysisk overdragelse af produktet.
Ved generelle tvivl om fortolkning af markedsføringsbegrebet henvises ligeledes til Kommissionens Blå Vejledning (særligt afsnit 2.2, 2.3 og 2.4):
Det bemærkes, at den blå vejledning kan anvendes, når det drejer sig om den første markedsføring i den første medlemsstat, men skal ”tilpasses” ved eventuel efterfølgende markedsføring i andre medlemsstater. Dette skyldes, at engangsplastdirektivets markedsføringsdefinition afviger fra definitionen på ”bringe i omsætning” i den blå vejledning, idet direktivets definition tager udgangspunkt i ”en medlemsstats marked” i modsætning til den blå vejledning, som tager udgangspunkt i ”Unionens marked”. For så vidt angår lagre af produkter, der allerede er markedsført i en medlemsstat inden 3. juli 2021, betyder denne afvigelse, at reglerne om forbud og mærkning fra den 3. juli 2021 også finder anvendelse på disse produkter, når de markedsføres i andre medlemsstater.